D&M Premium Sound Systems heeft een ongeëvenaarde reputatie als wereldwijde ontwikkelaar van audio systemen. Onder haar klantenkring bevinden zich BMW, Ford, GM, PSA, Toyota en Volkswagen. BPO assisteert D&M PSS bij de ontwikkeling van de boxen waarbinnen deze audio systemen functioneren. Zo ook bij het ontwerp van een subwoofer box voor de Citroën C5.
Bij de ontwikkeling van auto’s wordt veel energie gestoken in het voorkomen dat ongewenste geluiden en trillingen doordringen in het interieur. Ook binnen het interieur wordt aandacht besteedt aan trillingen. Het is immers ongewenst dat een onderdeel gaat rammelen tijdens de autorit. Dat geldt zeker voor speaker- of subwoofer boxen. Het trillingsgedrag van dergelijke behuizingen en het samenspel met haar omgeving heeft dan ook top prioriteit.
De willekeurige trillingen die tijdens het rijden optreden, kunnen worden beschreven met een frequentiespectrum. BPO heeft met behulp van een genormeerd spectrum de maximale verplaatsing van de subwoofer box bepaald.
Daartoe zijn alle eigenfrequenties tot een frequentie van 300 Hertz gesimuleerd en de bijbehorende trillingsvormen bepaald.
Uit de simulaties volgen een aantal aandachtsgebieden zoals de verbinding van de twee onderdelen waaruit de box is opgebouwd. Daarnaast vereisen de bevestigingspunten van de subwoofer, de cd wisselaar en de box als totaal versterking. Door gericht wanddiktes op te hogen en ribben toe te voegen is het trillingsgedrag aanzienlijk verbeterd. Ook heeft BPO geadviseerd in de materiaalkeuze.
In combinatie met hoogwaardige audio systemen draagt de behuizing mee aan een optimale geluidsbeleving binnen de auto,