Recent heeft Heineken in Nederland het Tapje geïntroduceerd, een lichte en gebruiksvriendelijke thuistap van PET kunststof, voor de merken Heineken en Amstel. Tapje is handzaam, past in de koelkast en bierliefhebbers hebben geen tapinstallatie nodig zoals bijvoorbeeld bij de Beertender wel het geval is. Tapje koelt in tien uur in de koelkast, maar met een speciale bierkoeler, verkrijgbaar via de website, is het bier binnen een uur klaar voor gebruik.
Het is niet zomaar een bierverpakking, maar een uniek product met een geheel eigen uitstraling als innovatieve merkdrager voor Heineken en Amstel. Het is comfortabel te dragen, eenvoudig gebruiksklaar te maken, en zeer geschikt voor speciale gelegenheden, zoals een feestje of barbecue.
Niet alleen de merkbeleving en het gebruiksgemak waren belangrijke uitgangspunten bij de ontwikkeling, ook de efficiënte assemblage, drukbestendigheid van het vaatje en minimaal materiaalgebruik waren van groot belang. Zo is deze nieuwe thuistap 50% lichter dan de stalen Draughtkeg, die op termijn door Tapje vervangen zal worden.
BPO heeft aan dit project met verschillende activiteiten haar bijdrage geleverd. De nadruk lag op de haalbaarheid en technische uitvoering van het lastigste onderdeel van het product: het PET-vaatje. Het vaatje moet niet alleen een grote inhoud hebben, maar ook bestand moet zijn tegen de druk die het koolzuur in bier kan ontwikkelen. Daarbij zijn eigenschappen als lucht- en koolzuur-doorlaatbaarheid van het kunststof van doorslaggevend belang, aangezien het bier een lange houdbaarheid moet hebben.
De vorm van het vaatje is in een intensief traject geoptimaliseerd om een zo gering mogelijke vervorming te hebben, maar tegelijk zo weinig mogelijk materiaal te gebruiken. Veel verschillende vormen zijn door middel van FEM-berekeningen geanalyseerd en geoptimaliseerd. Enkele varianten zijn daadwerkelijk getest en verder verbeterd, tot uiteindelijk het gerealiseerde ontwerp de sterkte- en stijfheidseisen en vormgevingseisen het beste met elkaar verenigde.
Vervolgens heeft BPO de andere onderdelen van het Tapje ge-engineered tot betrouwbare en goed produceerbare kunststof delen. BPO heeft in dit stadium ook alle technische onderdeel- en samenstellingtekeningen voor Heineken gemaakt. De lancering van Tapje in Nederland is het begin van een wereldwijde introductie voor verschillende merken in het portfolio van Heineken. Voor meer informatie zie www.heineken.com