“Kedge Safety Systems” levert al ruim een decennium het product “De Kedge”. “De Kedge” is een solide ankerpunt voor valbeveiliging op platte daken.
Het ankerpunt grijpt zich vast aan een rozet dakbedekking, waarna deze rozet met een brander of föhn op het dakoppervlak wordt gemonteerd. Hierdoor ontstaat een betrouwbare verbinding van het ankerpunt met de onderliggende dakbedekking. Als het Kedge ankerpunt wordt belast, gebeuren er verschillende dingen. Allereerst vervormt de kreukelzone in het Kedge ankerpunt. Hierdoor wordt een deel van de energie, die vrijkomt tijdens de val, opgenomen. De overige energie wordt door de achterliggende dakbedekking afgevoerd. Voor daken met ballast wordt rond het Kedge ankerpunt een grindkeerring geplaatst. Een grindkeerring houdt het grind weg bij het ankerpunt, waardoor dit goed zichtbaar blijft. Momenteel wordt een betonnen grindkeerring gebruikt.
BPO heeft in opdracht van Kedge Safety systems een kunststof grindkeerring ontworpen. De kunststof versie is veel lichter dan de betonnen variant, en bovendien nestbaar. Het product is daarmee handzamer voor de monteur, en efficiënter in transport en opslag. De geometrie van de kunststof grindkeerring is geoptimaliseerd voor gebruik rond het ankerpunt. Zo zijn vier inkepingen gemaakt voor optimale geleiding van de mobiele leeflijnen, en is de bovenrand afgeschuind”, zodat deze de werklijnen niet in de weg zit. Uiteraard heeft de kunststof variant net als het betonnen product afwateringskanalen. De keerring wordt gefixeerd door grind op de flens en/of kit onder de flens. Voor daken met een hoge grindlaag is het mogelijk twee grindkeerringen op elkaar te stapelen: indien recht boven elkaar gepositioneerd zullen de keerringen nesten, een slag gedraaid worden ze gestapeld. Het product wordt, voor optimale zichtbaarheid, uitgevoerd in de signaalkleur rood.
BPO heeft de grindkeerring ontwikkeld vanaf de eerste schets tot en met de vrijgave voor matrijsbouw. Allereerst zijn de verschillende scenario’s (gebruik, montage, logistiek), zo compleet mogelijk in kaart gebracht en vertaald naar een programma van eisen. Vervolgens zijn verschillende concepten ontwikkeld, en conflicterende eisen tegen elkaar afgewogen. Zo conflicteert een “zo groot mogelijk zichtoppervlak” bijvoorbeeld met “een zo klein mogelijke nesthoogte”. In overleg met Kedge Safety Systems is de optimale balans gekozen. Het geselecteerde concept is door BPO geoptimaliseerd voor productie door middel van een eenvoudige open-dicht matrijs. Tot slot heeft BPO Kedge Safety Systems bijgestaan bij de selectie van een kostenefficiënt, uv-bestendig materiaal (ASA rood) en de keuze voor een producent.
De marktintroductie van de kunststof grindkeerring wordt binnenkort verwacht. Voor meer informatie over Kedge Safety Systems, zie; www.kedge.nu.