BPO heeft in samenwerking met DYKA de nieuwe Axedo straatkolk ontwikkeld. Het vernieuwende van dit product is de modulaire opbouw waarmee verschillende varianten in volume, aansluitingen en accessoires samengesteld kunnen worden. De uitdaging daarbij is om de onderdelen en verbindingen robuust te construeren en tegelijkertijd de kostprijs in het hele fabricageproces te minimaliseren. Daarnaast moet de vormgeving van de kolk-onderbak aansluiten bij het merk Axedo en het product onderscheiden van concurrenten.

Een trottoir- of straatkolk zorgt ervoor dat regenwater afgevoerd wordt. De kolk is aangesloten op het riool en heeft daarom een stankscherm voor gassen vanuit het riool. Daarnaast heeft een kolk een zandvang: dit is een verdiept gedeelte waar bezinkende delen zoals zand, bladeren en straatvuil achterblijven. De nieuwe kolk-onderbak van DYKA heeft zelfs een optionele trap die amfibieën die in de kolk zijn gevallen helpt om er weer uit te komen.

Eigenschappen van de straatkolk

De nieuwe kolk-onderbak wordt uit verschillende onderdelen opgebouwd die DYKA zelf produceert. Voor de assemblage is een uniek vergrendelingsmechanisme gebruikt dat ervoor zorgt dat het samenstellen sneller en betaalbaarder gedaan kan worden dan wanneer er gelast of gelijmd zou moeten worden. In de vormgeving van de kolk komen functionaliteit en branding samen: het patroon en richting van de ribben en X-vormige details, sluiten aan bij het merk Axedo. Daarnaast zorgen de ribben aan de buitenzijde voor het doorgeleiden van krachten naar de omliggende grond en dienen ze als handgrepen voor de installateurs.

In het begin van het project heeft BPO DYKA ondersteund door ontwerpvoorstellen te maken op basis van een basisprincipe dat samen te klikken is en waarin de globale verhoudingen zijn vastgelegd. Er is nagedacht over mogelijke constructies en vormgeving die zowel sterkte bieden als aansluiten bij het merk. Het ontwerp is daarna in CAD zo opgebouwd dat de verschillende varianten gemakkelijk geconstrueerd en bekeken konden worden. Uiteindelijk zijn alle onderdelen helemaal uitgewerkt en gedetailleerd zodat ze gemaakt konden worden met een set matrijzen met wisseldelen.

Alle harde onderdelen worden gespuitgiet met 100% gerecycled PP. Dit materiaal is zelf ook weer recyclebaar door het gebruik van één type materiaal. Daarnaast is met minder materiaal dan vergelijkbare producten dezelfde belastbaarheid gerealiseerd. Hierbij zijn simulaties gebruikt om de prestatie te berekenen en te optimaliseren om met minimaal materiaalgebruik aan alle eisen te voldoen. De kolken worden bijvoorbeeld zwaar belast als er een vrachtwagen overheen rijdt of er precies op geparkeerd staat. Deze belastbaarheid is genormeerd en wordt gecertificeerd door Kiwa. Daarnaast zijn diverse unieke onderdelen van de kolk-onderbak gepatenteerd.

Verschillende aanzichten van het product in 3D CAD

Het project is een voorbeeld van een goede samenwerking tussen opdrachtgever en ontwerpbureau. De kennis van de markt en productiemogelijkheden van DYKA zijn gecombineerd met de kennis en ervaring van BPO in het vormgeven en construeren van dit soort functionele producten met tegelijkertijd een onderscheidend design. Met de nieuwe kolk is een efficiënt, betaalbaar product gerealiseerd dat bovendien gebruik maakt van duurzame principes zoals minimaal materiaalgebruik, het gebruik van gerecycled materiaal en een product dat zelf ook weer recyclebaar is.

Zie ook www.dyka.nl/axedo-kolk

Wat je ook nodig hebt, we zijn hier om te helpen

Heeft u een vraag?

Stel een vraag