Design for repairability

Veel bedrijven hebben of ontwikkelen doelen om de productie en het gebruik van producten te verduurzamen. Geen gemakkelijke taak, want er zijn veel manieren om die doelen te bereiken.

Eén benadering is het verminderen van afval door producten beter repareerbaar te maken. We hebben allemaal wel eens meegemaakt dat bij een product slechts een klein onderdeel brak, waardoor de functie van het hele product volledig nutteloos werd. Een reserveonderdeel bestellen is in de meeste gevallen niet mogelijk en het terugsturen van een product voor reparatie is vaak te duur, wat resulteert in een eenvoudige terugbetaling van het aankoopbedrag. Het product zelf eindigt als afval.

Bij BPO zijn we een voorbeeld tegengekomen waarbij het kleine scharnierende klepje van de Philips Alessi citruspers brak, met als gevolg dat het sap niet meer netjes in een kopje goot. De scharnierende klep was het meest kwetsbare onderdeel van de pers en het ontbreken ervan maakte het hele product onbruikbaar. Om de citruspers te repareren, hebben we een reserveonderdeel 3D-geprint dat qua vorm identiek was aan de klep.

Onze oplossing voor repareerbaarheid in het algemeen is om de ontwikkeling van reserveonderdelen direct in het ontwerpproces op te nemen. Hierdoor wordt het ‘on-demand’ produceren en het installeren van reserveonderdelen veel eenvoudiger en kostenvriendelijker. Op deze manier kunnen we productafval verminderen, reparatie voor reparatie.

Hulp nodig bij het behalen van duurzaamheidsdoelen? Mail ons via info@bpo.nl.

BPO, we know how

Heeft u een technische uitdaging?

BPO ontwikkelt uw idee tot een functioneel en maakbaar product. We analyseren uw uitdaging en ontwikkelen efficiënte en kundige oplossingen, op totaal- en detailniveau. We bieden u een volledig ontwerptraject of ondersteunen uw eigen productontwikkeling met onze kennis, ervaring en technische hulpmiddelen, zoals simulaties.

Wat je ook nodig hebt, we zijn hier om te helpen

Heeft u een vraag?

Stel een vraag