Revolutie in de glijbanen: de deelbare glijbaan

Al jaren produceert HSV voor het bedrijf KBT glijbanen voor speeltoestellen. Ondanks dat het hele mooie producten zijn, blijft het transport per stuk tot de eindklant een uitdaging. De glijbanen zijn namelijk drie meter lang. Tot voor kort was dit nog niet zo’n groot probleem, daar de klant altijd wel een manier vond om ze zelf naar huis te brengen. Mensen bestellen echter steeds vaker online en willen de glijbaan graag thuis laten bezorgen. De koeriersdiensten rekenen vervolgens een forse vervoerstoeslag, omdat het pakket te groot is voor hun werkwijze. KBT wilde daarom een deelbare glijbaan ontwerpen, die past in een doos die de koeriersbedrijven gemakkelijk en schadevrij kunnen transporteren.

glijbaan in de verzenddoos – losse delen van de glijbaan – geassembleerde glijbaan

 KBT heeft deze ontwikkeling zelf opgepakt, waarbij het zichzelf de eis had opgelegd om geen extra onderdelen te gebruiken voor de assemblage van de drie onderdelen. De glijbaandelen moeten door middel van een klikverbinding vast blijven zitten. Dit alles maakt het een complexe ontwikkeling, maar het is KBT gelukt. Ze hebben een glijbaan uit drie delen ontworpen met klikverbindingen, waarbij de drie delen op een zodanig ingenieuze manier in elkaar passen dat ze in een zeer compacte doos te vervoeren zijn. Op het gebied van sterkteontwerp en de matrijsconstructie bleven er echter nog een aantal uitdagingen liggen. KBT heeft BPO gevraagd om deze technische problemen te analyseren en ze te helpen oplossen.

FEM-analyses van de glijbaan

BPO heeft op dit verzoek sterkteanalyses uitgevoerd. Alleen al het bepalen van de meest kritische situaties was een geavanceerde taak. De glijbaan met verbindingen moet namelijk voor alle gebruikssituaties net zo sterk zijn als een glijbaan uit één stuk. Ook heeft BPO ondersteund met adviezen om de matrijsconstructie zo eenvoudig mogelijk te maken.De eerste resultaten van de simulatie en de evaluatie van de constructie gaven een paar grote problemen aan. De verbinding moest veel sterker worden en voor de constructie van de klikkers waren veel schuiven in de matrijs nodig, waardoor deze duur en kwetsbaar zou worden. BPO heeft optimalisatievoorstellen gemaakt, zowel voor de sterkte als de matrijsconstructie. Na een aantal optimalisatieslagen is het tenslotte gelukt om de baan ruim voldoende sterk te krijgen, met een vereenvoudigde matrijsconstructie ten opzichte van de eerste voorstellen.

Dat de sterkte voldoet is bevestigd door de TUV, die de producten test aan de hand van normen en beoordeelt of het product de markt op kan. De uitslag van de sterktetesten werd met vertrouwen tegemoet gezien, aangezien KBT zichzelf veel strengere eisen oplegt dan de norm voorschrijft. Bovendien hadden ze de glijbaan zelf ook getest.

Inmiddels zijn de eerste deelbare glijbanen op de markt gebracht en ziet het ernaar uit dat er veel vraag naar is. KBT is daarmee trendsetter, waarbij het voor de concurrentie niet eenvoudig zal zijn een vergelijkbaar product op de markt te zetten.

Kijk voor meer informatie over de glijbaan op de webpagina van KBT.

Wat je ook nodig hebt, we zijn hier om te helpen

Heeft u een vraag?

Stel een vraag
Soortgelijke projecten

Regenton van gerecycled materiaal

KlantElho
ProductGreen Basics Regenton Plus